onsdag 8 augusti 2012

Twinkies a la Jack

När jag var ung och såg Die Hard för första gången så väckte det en spänning i mig. Där är det en polis som går in på en bensin-mack och köper ett berg med Twinkies. Jag har alltid sedan dess velat testa en sådan, men inte fått chansen att åka till USA. Av en slump hittade jag en snubbe på Youtube som gjorde egna. Bingo tänkte jag! Men iom att det är USA så har de andra råvaror och konstiga måttenheter. Jag uppfattade det som om smeten var som en vanlig muffinssmet, med skillnad att man separerar vitorna och vispar upp det till ett hårt skum och vänder ned sist av allt. Fyllningen är också ett stort mysterium, men tycker att jag lyckades ganska bra med den. Jag har som sagt INGEN ANING om hur riktiga Twinkies smakar, men detta försök blev lyckat!

Smet:
50 g smör
1 dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
1 msk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver

Fyllning:
½ dl vatten
3 st äggvitor
1 msk vaniljsocker
1 krm salt
1 dl strösocker
2 msk vit sirap

Börja med att göra Twinkiesformar. Se längst ned på sidan hur du gör dessa. Sen börjar du med smeten. Smält smöret och häll i mjölk. Låt det vara ljummet, då sockret smälter snabbare då du blandar i det. Separera äggula och vitor. Låt vitorna ligga i separat bunke. Vispa gulor och strösocker luftigt. Tillsätt den varma mjölken och smöret samt tillsätt vaniljsockret. Vispa igen. Blanda mjöl och bakpulver i en plastpåse. Skaka kraftigt så att det blandas väl. Vispa ned i smeten. Slutligen vispar du äggvitorna till ett hårt skum. Du ska kunna vända skålen upp och ner, utan att det trillar ur. Vänd ned vitskummet i smeten med en gummiskrapa. Smörj försiktigt formarna med olja. Se till att de bibehåller sin form. Häll i smeten till lite mer än hälften i varje form. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter 200 grader. Känn med sticka så att de är genomgräddade. Tag ut och låt svalna under bakduk.

Fyllningen: Häll alla ingredienser i en kastrull. Slå på spisen på lägsta temperatur. Nu är målet att smälta sockret, UTAN att vitorna stelnar. När sockret har löst upp, häller du blandningen i en skål och vispar hårt med elvisp tills smeten tjocknat. Kan ta 10 minuter, så ge inte upp om du tycker att ingenting händer.

Nu borde "bullarna" ha svalnat tillräckligt för att fylla dem. Ta av formen och ovansidan av twinkies:en skall vara undersidan. Alltså den sida som fått färg. Där börjar du med att mäta ut mitten och köra in en tandpetare till hälften och gröpa runt lite. Gör sedan likadant på vardera sida om mitten så att du får totalt 3 hål. Häll fyllningen i en sprits och använd tyllen som är spetsformad. Stick in i hålen och pressa in fyllningen. Ät och njut direkt eller plasta in och lägg i kylen.

Smaklig måltid!

Form: Till detta behöver du en stor kryddburk
och aluminiumfolie.

Riv av en bit och vik på mitten

Vik ytterligare en gång

Placera kryddburken i mitten

Slå in kryddburken

Skaka ut burken

Placera i ugnsform

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar